Vuosikatsaus 2017

Vuoteni 2017 – missä onnistuin, mikä olisi voinut mennä toisin?

Haa – tämän hauskan vuosikatsauksen idean ja osan kysymyksistäkin imaisin fiidiini suoraan Fab Forty Something Maikun blogista! Kiitos Maikku inspiraatiosta, sait minut tarttumaan näppäimistöön uudella innostuksella. En ole aiemmin tehnyt tällaista vuosikatsausta, joten mitähän tästä tulee…

2017 Suomi täytti sata ja minä täytin puoli vuosisataa. Ajattelin jo pari vuotta sitten, että merkittävä vuosi tämä.  Vuonna 2017 tuli myös 20 vuotta täyteen puolison kanssa virallista yhteistä taivalta ja 25 vuotta epävirallista. Aikas hienoa, sanon.

1. Mitä sellaista teit kuluneen vuoden aikana, jota et ole koskaan tehnyt?

Opin soittamaan pianolla itselleni haastavan kappaleen, Adelen Skyfall-biisin. Ylitin ja yllätin itseni täydellisesti. Olen soittanut pianoa vähän ja viimeksi noin 12-vuotiaana. Ihana Hannu-ope yliopistolta sai minusta parasta esille pianotunneilla.

1. Oletko kyennyt pitämään uutena vuotena tekemäsi lupaukset?

Päätin että olen töissä synttäripäivänäni. Ja olin! Olin sinä päivänä ja koko syksyn töissä, vahvasti kiinni elämässä ja arjessa. Se oli minulle suurinta elämän juhlaa.

1. Tuliko elämääsi uusia ihmisiä kuluneen vuoden aikana?

Tutustuin uusiin ihmisiin töissä, tapasin mahtavia opekollegoja uudessa koulussa! Osa olikin jo tuttuja, sillä pääsin sijaistamaan kouluun, jossa omat lapseni ovat käyneet ala-asteen eli nykyisen alakoulun luokat.

Tutustuin myös kahteen upeaan naiseen, joiden kanssa heittäydyimme Kodin Kuvalehden muuttujat-kuvauksiin. Nämä daamit toivon tapaavani ensi vuoden puolella, jolloin nostamme juhlamaljan yhdessä. Muuttujajutustani postasin muutaman kuvan blogiini, klik.

1. Mitä sellaista toivoit itsellesi, mitä et kuluneen vuoden aikana saanut?

Toivoin työtä, johon voisin laittaa oman osaamiseni, innostukseni ja johon voin sitoutua. Onneksi tämä toteutui osittain.

1. Mikä päivämäärä tulee aina muistuttamaan sinua kuluneesta kaudesta?

Juhlimme 20-vuotishääpäiväämme ihanassa Gaijin-ravintolassa yhdessä jälkikasvun kanssa. Olin jo pitkään haaveillut, että voisimme viedä pojat herkuttelemaan. Nautimme kaikki ainutkertaisesta, upeasta maistelumenusta.

Ystäväni järjesti puolisonsa kanssa vastaavan tapahtuman merkeissä loppukesästä ihanat isot juhlat, jotka olivat ikimuistoiset.

1. Mikä on suurin saavutuksesi kuluneena vuonna?

Sain luokanopeopinnot finaaliin, ja jopa graduni valmistui – lähetin sen yliopistolle viimeisteltynä aivan vuodenvaihteessa. Olisihan sitä voinut fiilata vaikka hamaan tappiin, mutta kevään tuntisuunnitelmat painoivat päälle. Tuntuu, että joku projekti pitäisi olla aina menossa. Mutta kyllä syksyn opehommat olivat niin intensiivisiä, että tuntien suunnittelulta ei jäänyt viikolla aikaa gradun kirjoittamiseen lainkaan. Onneksi sain lopputyöni puristettua valmiiksi. Sopimuksellinen dead line on tehokas…

1. Mikä oli suurin pettymyksesi?

Onneksi mitään suuria pettymyksiä en joutunut tänä vuonna kokemaan. Usko siihen, että asiat lutviutuvat jotenkin, on onneksi olemassa. Tänään katson enemmän eteen- kuin taaksepäin.

Läheisen rakkaan ihmisen terveydentila on ollut heikko heinäkuusta lähtien. Nyt tilanne näyttäisi kohentuvan, ja tästä saamme iloita koko perhe.

1. Sairastitko tai loukkaannuitko?

Onni on ollut matkassani, ja nyt koputan puuta! Olen onneksi perusterve, vaikka koulussa aina saakin kaikki kiertävät flunssat niskaansa. Yhdellä flunssalla selvisin syksyn, vaikka ääni menikin vähäksi aikaa.

1. Mihin käytit suurimman osan rahoistasi?

No asuntolainaan tietysti, mihin muuhun pääkaupunkiseudulla asuva roposensa sijoittaisi? Suurin murheeni elämiselle on asuntolainan määrä, mutta pystyn nykyisin olemaan ajattelematta sitä päivittäin. Voin rauhassa elää ekologisemmin ja kierrättämällä. Tosin jos rahaa olisi enemmän, sijoittaisin sen elämyksiin – elävään taiteeseen, matkustamiseen ja ulkona syömiseen.

1. Mikä oli paras ostoksesi?

Sijoitin veronpalautukseni (!) vuodenvaihteen reissuun, jonne lähdimme juhlistamaan hääpäivää, opintojeni loppuun saattamista sekä kymppivuosien vaihtumista puolison ja nuortemme kanssa.

1. Mistä ihan todella, todella innostuit?

Olen saanut itseni salille. Salilta saan lihaskuntoa, hyvää oloa ja energiaa. Olen monta vuotta tehnyt lähtöä salille, mutta kalliit salimaksut ja hankala kulku tai saamattomuus ovat olleet esteenä. Nyt saimme koko perheen liikkumaan ja saleilemaan Esport Expressiin. Sain vielä synttärilahjaksi personal trainerin parin kerran konsultoinnin, ja odotan PT:n tapaamista innolla nyt vuoden alussa!

On hienoa myös aloittaa uusi vuosi töissä samassa koulussa, jossa olin syksyn sijaisena. Olen todella innoissani uudesta roolistani siellä ja siitä, että saan tehdä töitä pitkäjänteisesti ja sitoutuneesti tämän kevään.

1. Viime kauteen verrattuna, oletko…

– Onnellisempi vai onnettomampi?

Viidenkympin rajapyykki on ylitetty, nyt ei voi enää mitään. Tällä mennään ja asian voi unohtaa.

– Elopainoosi tyytyväinen?

Haluaisin olla lihaksikkaampi, jäntevämpi ja vahvempi – sekä notkeampi. Näitä pikkuhiljaa työstetään. Ennen kaikkea haluaisin olla terve ja hyväkuntoinen. Aina voi parantaa, ja siinäpä tähtäintä vuoteen 2018.

– Rikkaampi vai köyhempi?

No yhtä tiukalla budjetilla edelleen, mutta näillä mennään.

1. Mitä toivoisit tehneesi enemmän?

Toivoisin tavanneeni enemmän ystäviäni. Koko kevään asuin Jyväskylässä, poissa kotoa. Kesän vedin happea ja tein opintoja kotoa käsin, ja syksyn olin töissä – sekä yritin opiskella samalla. Nyt olen onnellinen, sillä viralliset opinnot ovat finaalissa. Vielä vähän olisi erityispedagogiikan opintoja ihan omaksi iloksi ja opiksi sekä draamaopintoja keväällä.

1. Mitä toivoisit tehneesi vähemmän?

En tiedä, voisiko sitä murehtia vähemmän tulevaa. Mikään ”hakuna matata” en pysty täysin olemaan, koska lapset ja tömäkkä asuntolaina. Mutta jonkinlainen kauhun tasapaino on saavutettu, ja siitä olen helpottunut.

1. Miten vietit joulua? Entä juhannusta?

Joulun olimme kotona rauhassa, ja saimme jouluksi sukua kylään. Veljeni perhe, äitini ja puolison äiti pääsivät tänä jouluna viettämään aattoa kanssamme. Kyllä läheiset tekevät joulun – ja juhlan.

Juhannusta vietimme mökillä Keski-Suomessa puolison äidin kanssa koko perhe yhdessä. Perinteinen kokko poltettiin, syötiin hyvin ja laulettiin nuotiolla kitaran säestyksellä. Mitä sitä muuta kaipaisi?

1. Mikä on lempitelkkariohjelmasi?

En ole juuri ennättänyt katsoa televisiota. Jos kaipaan pään nollausta, luen kirjaa. Olen vähän huono katsomaan televisiota, sillä en voi sietää sitä, että joutuisin muistamaan jonkin sarjan lähetysajan viikolla! Niinpä katsonkin mieluiten Yle Areenasta tai katsoisin Netflixistä, jos sellainen olisi hankittuna käyttööni. Mutta käyttö on niin vähäistä, että tällaisten palveluiden hankkiminen olisi silkkaa turhuutta :D. Nyt meillä oli kokeilussa Netflix, ja katsoin somessakin hehkutettua The Crown-sarjaa. Tykkäsin kyllä, mutta vielä en jäänyt koukkuun. Sen sijaan olen palkinnut itseäni Silta-sarjalla. Aina kun olen saanut kirjallisen työni tiettyyn vaiheeseen, olen katsonut uusimmat jaksot Sillasta. Nyt kaikki vuoden 2017 jaksot on nähty, ja aion aloittaa uusista jaksoista nauttimisen tänä viikonloppuna.

1. Mikä oli paras lukemasi kirja?

Luin lähinnä opintoihin liittyviä teoksia. Sitten sain käsiini uusimman Leena Lehtolaisen Maria Kallio -dekkarin ja täytyy myöntää, että viihdyin. Ostin itselleni joululahjaksi Elena Ferranten trilogian kakkososan ja luin sen lomareissulla. Aah, hieno, poikkeuksellinen tarina. Vaatii aluksi paneutumista ja sitoutumista, ei mikään helppo lukaistava. Mutta tarina palkitsee. Olen myös lueskellut yökirjana Helen Macdonaldin H niin kuin haukka -kirjaa. Se on sopivan tyynnyttävää luettavaa ennen nukkumaanmenoa.

1. Mikä oli vuoden paras elokuva?

La la Land. Tästä sain myös musiikillisia inspiraatioita ja innostuin tilaamaan elokuvamusiikin nuotteja.

1. Mikä yksittäinen asia olisi tehnyt vuodestasi selkeästi paremman ja onnellisemman?

No se, jos olisin saanut opiskella kotipaikkakunnalla ja olla perheen kanssa yhdessä. Toisaalta, silloin en olisi tutustunut ja tavannut Jyväskylässä ihania Maisterit -16 -ryhmäläisiä ja olisin jäänyt paljosta paitsi! En olisi myöskään pystynyt tekemään opintoja vuodessa, ellen olisi opiskellut 24/7.

1. Mikä piti sinut järjissäsi?

Opiskelu, tavoitteiden saavuttaminen, mahtavat opiskelukaverit ja perhe – rakkaat ihmiset. Ja musiikki, pianon soitto – siitä tuli lähes addiktoivaa.

1. Mitkä viisi asiaa asetat tavoitteiksi vuonna 2018?

Ammatillisesti haluan kehittyä ja kasvaa, tehdä työtä pitkäjänteisesti ja oppia uutta. Uskon että tähän on hyvät mahdollisuudet nyt.

1. Mikä oli sinun vuotesi kohokohta?

Ihan parasta oli, kun pääsin takaisin kotiin opiskelupaikkakunnalta <3.

Näillä mietteillä mennään jo kovasti kohti valoa ja kevättä. Kiitos sinulle blogini lukija ja hyvää vuoden alkua!

Heli xx

2 thoughts on “Vuosikatsaus 2017”

1. Hieno mielenkiintoinen ja positiivinen vuosikatsaus, hyvä Heli 💖. Todella AHKERA olet ollut!! Nyt vähän rennommin tänä vuonna. Kaikkea hyvää tähän alkaneeseen vuoteen 2018.